Zajęcia pozalekcyjne
Prowadzący zajęcia: Paweł Lubowiecki
Cele
- rozwinięcie umiejętności logicznego myślenia;
- poprawa sprawności rozwiązywania zadań matematycznych;
- zapoznanie uczestników z zagadnieniami matematycznymi związanymi z programem nauczania, ale wykraczającymi poza ten program;
- przedstawianie zagadnień dotychczas nierozstrzygniętych;
- poznawanie ciekawych i nietypowych dowodów twierdzeń;
- poznawanie historii matematyki i dokonań wybitnych matematyków;
- postrzeganie matematyki jako nauki logiczno-dedukcyjnej;
- ukazywanie powiązań matematyki z innymi naukami, w szczególności z informatyką.
Metody
- rozwiązywanie zadań trudnych związanych z programem nauczania;
- rozwiązywanie zadań z konkursów matematycznych jako forma przygotowania uczestników do startu w takich konkursach;
- przygotowywanie przez uczestników prezentacji o dokonaniach wybitnych matematyków;
- prezentowanie przez uczestników dowodów twierdzeń;
- uczestnictwo w wykładach z wybranych działów matematyki wyższej;
- konstruowanie algorytmów rozwiązujących zagadnienia matematyczne;
- pisanie programów komputerowych realizujących te algorytmy;
- wykorzystywanie EXCELa jako narzędzia wspomagającego obliczenia matematyczne.
Planowane efekty
- poprawa wyników nauczania z matematyki;
- uzyskiwanie satysfakcjonujących wyników w konkursach matematycznych;
- przygotowanie uczestników do korzystania z innych form nauczania niż lekcje (wykłady, konwersatoria, dyskusje).
Prowadzący zajęcia: Kazimierz Okraszewski
Koło Młodego Innowatora w Wojskowym Ogólnokształcącym Liceum Informatycznym im. Polskich Kryptologów w Warszawie działa pod patronatem Stowarzyszenia Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów oraz Naczelnej Organizacji Technicznej.
Celem aktywności jest kreowanie innowacyjnych postaw uczniów i pokazanie młodzieży nowoczesnej drogi rozwoju.
Do zadań KMI należy:
- poznawanie swoich mocnych stron;
- tworzenie zespołów młodych innowatorów;
- zajmowanie się technikami twórczego rozwiązywania problemów.
W trakcie warsztatów prowadzonych w ramach KMI podejmujemy działania w następujących obszarach:
- dylematy człowieka w społeczeństwie innowacji technicznych; dwie strony tego samego medalu: np. wynalezienie dynamitu;
- źródła powstawania innowacji technicznych;
- zastosowanie wiedzy przyrodniczej, matematycznej, fizycznej i innej w rozwiązaniach technicznych;
- twórczość techniczna w szkole – projekty własne uczniów;
- wykonywanie pomocy dydaktycznych do przedmiotów ścisłych;
- prowadzenie gazetki związanej z zagadnieniami: „Innowacje technologiczne”, „Człowiek – Przyroda – Technika” oraz „Wybitni Polscy Wynalazcy”;
- przygotowywanie uczniów do udziału w Ogólnopolskim Konkursie „Młody Innowator”, którego organizatorem jest Naczelna Organizacja Techniczna oraz Stowarzyszenie Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów;
- udział uczniów w wystawach wynalazków (organizowanych przez SPWiR , PW i UP RP), wyjścia na uczelnie wyższe (Wojskowa Akademia Techniczna, Politechnika Warszawska) i do instytutów naukowo ‑badawczych (Instytut Lotnictwa w Warszawie);
- wykonywanie krótkich filmów pomagających radzić sobie z trudnościami w zakresie przedmiotów ścisłych;
- poznawanie sylwetek wybitnych polskich kryptologów i wynalazców;
- zapoznawanie się z osiągnięciami uczestników Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Naukowców E(x)plory;
- organizowanie wirtualnych wycieczek do UP RP, PKN.
Miejsce realizacji zadań: Pracownia Informatyki i Innowacji Technicznych w Klubie WAT
Prowadzący zajęcia: Jolanta Chosia, Maciej Stanek, Marzena Szpatuśko
Zajęcia koła dziennikarskiego przeznaczona są dla wszystkich uczniów, którzy interesują się dziennikarstwem i pracą dziennikarza, a przede wszystkim pragną sięgnąć po pióro, ewentualnie laptopa, i samodzielnie zmierzyć się z wyzwaniami, które stoją przed młodymi adeptami dziennikarstwa. Podczas redakcyjnych spotkań młodzież ma okazję zapoznać się z tajnikami warsztatu prasowego oraz pracować nad kolejnymi numerami szkolnego nieregularnika „e‑WOLI”. Efekt pracy uczniów można podziwiać na stronie internetowej szkoły, jak też oglądając tradycyjną, papierową wersję naszego pisma.
Prowadzący zajęcia: Maciej Zubkowicz
Zajęcia odbywają się na pływalni WAT – 1 godzina w tygodniu.
Uczniowie są podzieleni na trzy następujące grupy (według stopnia umiejętności pływackich):
- nauka pływania;
- doskonalenie pływania (pływanie stylem grzbietowym; po opanowaniu tej
umiejętności pływanie pozostałymi stylami); - zajęcia w formie jednostek treningowych (dotyczą uczniów, którzy w przeszłości
trenowali pływanie lub posiadają umiejętność pływania wszystkimi stylami).
Uczniowie z grup: doskonalenie pływania oraz zajęcia w formie jednostek treningowych mogą dodatkowo uczęszczać na zajęcia z innymi grupami.
Prowadzący zajęcia: płk dr inż. Mariusz Chmielewski, Piotr Seredyński
Dodatkowe zajęcia z Informatyki to seria autorskich warsztatów praktycznych z zakresu podstaw informatyki i cyberbezpieczeństwa traktujących o zagadnieniach algorytmizacji problemów, modeli obliczeniowych, programowania i narzędzi wspomagania decyzji.
Wprowadzenie w świat informatyki odbywa się przez pryzmat praktycznych przykładów konstrukcyjno-implementacyjnych, które mają ilustrować role projektowe i ich zadania. Prowadzone wykłady często koncentrują się na rozwiązaniu praktycznych problemów, z wykorzystaniem gotowych lub budowanych narzędzi pozwalających poznawać mechanizmy we współczesnej informatyce, a przede wszystkim oswajające z jej terminologią. Przejawem tych inżynierskich umiejętności są zajęcia z konstrukcji komputerów i urządzeń mobilnych, konfiguracji systemów operacyjnych, programowania wizualnego urządzeń autonomicznych, nauki metodycznego testowania rozwiązań informatycznych.
Ważnym celem zajęć jest przygotowanie i realizacja zadań maturalnych, ilustrowana odniesieniami do rzeczywistych zadań dziedziny IT oraz cyberbezpieczeństwa, pozwalających zrozumieć z jakimi typami przedmiotów i zadań będziemy mieli do czynienia na studiach informatycznych, a w szczególności czym zajmuje się cyberbezpieczeństwo i szeroko rozumiana informatyka. Ambicją tego typu warsztatów jest poruszanie szerokiego spektrum zagadnień teoretycznych i praktycznych, które budując świadomość ucznia pozwolą mu jednoznacznie stwierdzić czy zgłębianie dziedziny informatyki i cyberbezpieczeństwa sprawia mu przyjemność i wiąże z nią swoją przyszłość.